STATYKA, KONIECZNOŚĆ CZY WYMYSŁ URZĘDNIKÓW?

← Wróć na blog

STATYKA WINDY
STATYKA ŻURAWIA
STATYKA ZWYŻKI
STATYKA PODNOŚNIKA KOSZOWEGO
STATYKA HAKOWCA
CO TO JEST TA STATYKA ?
TO KONIECZNOŚĆ CZY WYMYSŁ SZATANA (CZYTAJ: URZĘDNIKÓW)?

Wyobraźmy sobie:
1. że do naszego samochodu dostawczego dokupiliśmy windę załadowczą, w dobrym stanie, sprawną, w dobrej okazyjnej cenie. Z zapałem i radością przystąpiliśmy do jej zamontowania.
Wszystko dobrze poszło. Czas na próbę. Ale co to !? Samochód staje dęba. Przednie koła uniesione. Tył samochodu z windą opiera się o podłoże.

Źle dobrana winda po otwarciu pusta lub pod obciążeniem może podnieść przednie koła samochodu.

2. sytuacja druga: udało się z powodzeniem zamontować windę i załadować towar. Ruszamy. Czujemy, że auto jedzie jakoś ciężko, twardo. Ciężar pokonał sprężystość resorów. Winda trze o podłoże aż lecą iskry.

Źle dobrana winda może przeciążyć tył samochodu. Zamontowana za nisko, po załadowaniu auta będzie tarła o podłoże na nierównościach.

3. sytuacja trzecia: na samochodzie ciężarowym zamontowaliśmy żuraw. Duży udźwig, duży wysięg. Czas na załadunek. Podpinamy ciężar. Wygodnie usiedliśmy na siodełku operatora i ruszamy. Niestety ciężar ledwie się rusza, a samochód gwałtownie się przechyla i może się przewrócić.

Źle dobrany żuraw, zamontowany na zbyt małym, zbyt lekkim samochodzie, żuraw o zbyt dużym udźwigu może po podniesieniu ciężaru się przewrócić.

Takich przykładów można przytoczyć dużo więcej. Aby ich uniknąć światowi producenci samochodów oraz urządzeń dodatkowych do montowania na nich w celu usprawnienia pracy kierowców, stworzyli specjalny program obliczeniowy TRAILER WIN w celu zapobieżenia wielu wypadkom przy pracy tych sprzętów.

Samochód z windą lub samochód żurawiem lub samochód ze zwyżką lub ciężarówka z kontenerowcem lub z innymi urządzeniami w czasie pracy musi być STATECZNY.

PAMIĘTAJ ŻE W ZWYŻCE SĄ PODNOSZENI LUDZIE! CZĘSTO NA KILKADZIESIĄT METRÓW.

OPERATOR ŻURAWIA SIEDZI KILKA METRÓW NAD ZIEMIĄ – UPADEK MOŻE BYĆ…

A STATECZNY TO ZNACZY BEZPIECZNY.

Urząd Dozoru Technicznego wymaga aby dokumentacja urządzenia zawierała statykę.

STATYKA to w skrócie określenie jakie warunki muszą spełniać maszyny aby nie dochodziło do wypadków.
STATYKA pozwala:
a– określić jakie urządzenie można zamontować na danym samochodzie, dobrać jego wielkość i udźwig,
b– określić w jaki sposób wykonać taki montaż, dobiera wytrzymałości elementów złącznych,
c– określić dokładne usytuowanie urządzenia na ramie samochodu,
d– wyliczyć nową ładowność pojazdu gdyż każde zamontowane urządzenie zmniejsza ładowność o masę własną,
e– sprawdzić naciski na osie samochodu i zaprogramować sposób ułożenia towaru na samochodzie aby te dopuszczalne naciski nie zostały przekroczone,
f– sprawdzić czy zostały zachowane odpowiednie współczynniki bezpieczeństwa,
g– dobrać sposoby pozwalające spełnić wymagania norm i przepisów tzn:
– dobrać ewentualne dodatkowe podpory,
– dobrać rozstawy podpór zasadniczych i dodatkowych.

Przykładowy wydruk wyników obliczeń w programie TRAILER WIN przedstawiamy niżej.

Na obliczenia statyki składa się cały szereg danych o samochodzie i urządzeniu.

Oferujemy wykonanie statyki jako samodzielnej usługi lub w pakietach z całą dokumentacją pod UDT.
Dbamy o bezpieczeństwo, majątek i portfel naszych klientów.
Zrobimy statykę żebyś był bezpieczny i nie narobił szkód.
W przypadku żurawia nie zawsze trzeba zmieniać urządzenie na mniejsze, czasem wystarczy ograniczyć udźwig. Sprawdzimy o ile i zrobimy to.