MASZ SAMOCHÓD I CHCESZ DOKUPIĆ WINDĘ ZAŁADOWCZĄ
JAK DOBRAĆ UDŹWIG BURTY SAMOCHODOWEJ
Wyjściem do wyboru windy powinno być określenie potrzeb
1. co będziesz wozić tzn. wymiary ładunku i jego ciężar jednostkowy (np.: ciężar jednej załadowanej palety),
2. jeśli ładunek będzie przemieszczany wózkiem paletowym to jego długość i ciężar (wózek paletowy elektryczny waży średnio 350 kg, ręczny 40-70kg)
3. na windzie podnoszony będzie też operator (osoba prowadząca załadunek), a więc jego ciężar.
Suma tych trzech wielkości będzie decydować o nośności windy. Przykładowo:
paleta 1000 kg + wózek 60 kg + człowiek 90 kg = 1150 kg
nośność windy powinna wynosić minimum 1200 kg
UWAGA!
Bardzo istotne jest też w którym miejscu na platformie będzie stawiany ładunek i gdzie będzie stał operator. Pełne obciążenie można postawić tylko w określonej przez producenta odległości od tyłu samochodu i w równych odległościach od krawędzi platformy. Pokazuje to diagram udźwigu każdej windy samochodowej np.:
Stawiając maksymalny ładunek dalej od burty auta będziemy przeciążać windę.
Używając wózka elektrycznego który waży ponad 200kg trzeba uwzględnić nie tylko jego ciężar ale też miejsce które zajmie na platformie burty załadowczej.
Im dalej stawiamy ciężar od paki auta tym musi być mniejszy od maksymalnie dopuszczalnego.
Wyobraź sobie, że podnosisz 10 kg wiadro zaraz przy nodze i później w wyciągniętej, wyprostowanej ręce. Winda pracuje na tej samej zasadzie – długość ramienia pracy ma istotne znaczenie jeśli chodzi o ciężar jaki może podnieść czy opuścić.
Aby dobór windy samochodowej był trafny jeśli chodzi o ładowność należy uwzględnić wszystkie powyższe elementy.
Istotne znaczenie ma też wybór długości platformy windy bo musi pomieścić wszystkie składowe obciążenia.
W wielu przypadkach producenci samochodów dostawczych określają możliwość montowania wind o maksymalnej ładowności 500 kg. Gdy jest potrzebna większa ładowność konieczne jest zamontowanie dodatkowych podpór rozkładanych na czas pracy windy.
Trzeba mieć też świadomość tego, że masa (ciężar) zamontowanej windy zmniejszy ładowność samochodu.
Winda załadowcza powinna uwzględniać sposób montażu do danego samochodu. Przy samochodach z ramą wykonaną z ceowników sprawa jest prosta gdyż windy montuje się przy pomocy dwóch płetw stalowych. Są one na wyposażeniu windy. Taka winda może być zamontowana do samochodu dostawczego i do ciężarowego.
Problem powstaje w samochodach dostawczych gdy rama wykonana jest z kształtowych blach czyli rama jest tzw. kapeluszowa. W tym przypadku trzeba kupić windę dedykowaną (dopasowaną) do konkretnej marki i typu samochodu.
Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości to dobór windy i jej montaż lepiej powierzyć fachowcom, żeby nie okazało się że kupiona winda nie może być zamontowana na posiadanym samochodzie.
W każdym przypadku montowania windy do samochodu należy wykonać obliczenia statyki pojazdu i otrzymać potwierdzenie prawidłowości zamontowania. Statyka powie nam czy np auto po zamontowaniu wybranej windy i obciążeniu jej nie utraci przyczepności przednich kół albo czy nie będzie przeciążona tylna oś.
Jest to też niezbędne do odbioru UDT i dopuszczenia pojazdu do użytkowania.
Firma nasza obliczenia statyczne wykonuje w oparciu o międzynarodowy program komputerowy Trailer Win.
Zapraszamy do korzystania z naszej wiedzy i doświadczenia.Można zamówić samą statykę
lub kompletną usługę: dobór windy + dokumentacja + statyka + montaż + rejestracja w UDT.
Zawsze chętnie doradzimy.
tel.77 464 33 44
biuro@spinel.pl